Nederlandse wijn geen concurrentie voor ‘echte wijnlanden’

Nederlandse wijn kan nooit concurreren met wijn uit ‘echte wijnlanden’. Onze kwaliteit is minder en de prijs is hoger. Toch is het aantal wijngaarden in ons land sinds de eeuwwisseling flink gestegen.

Cees van Casteren, de voorzitter van de Verenigde Vinologen Nederland (VVN) zegt dat de productie van Nederland voornamelijk aan toeristen is, en dit goede verdienmodellen zijn. Toch zijn het aantal commerciële wijngaarden sinds 2000 enorm toegenomen. Naar schatting zijn er nu, volgens de telling van het Wijngaardeniersgilde van Nederland, 160 tot 170 wijngaarden in Nederland. De totale oppervlakte wordt geschat op een kleine 300 hectare.

Maar op internationaal niveau kan Nederland niet concurreren. ‘’De concurrentie is heel groot omdat er wereldwijd al jaren een structureel wijnoverschot is’’ zegt de VVN-voorzitter. Tevens is Nederland ‘’te klein, te nat en te koud’’ zegt wijnschrijver Nicolaas Klei. Het exporteren van Nederlandse wijn is dan ook nog niet aan de orde. Alle wijn die in ons land wordt geproduceerd, blijft op eigen bodem. 

Van Casteren adviseert alle boeren die over willen stappen naar wijnproductie goed na te denken en niet alles in te zetten op de druiven, door bijvoorbeeld ook andere gewassen te kweken. Maar op iedere regel bestaat ook een uitzondering; wijnboer Van Stokkom kan bijvoorbeeld wel dergelijk rondkomen van enkel wijnproductie. ‘’Wij maken winst zonder rondleidingen en proeverijen’’ aldus Van Stokkom.

  

Bron: Heijboer, E & van der Groot, E. (2014), Nederlandse wijn wordt nooit concurrentie voor ‘echte wijnlanden’, Geraadpleegd op 23 juni 2014, van http://www.nu.nl/weekend/3807989/nederlandse-wijn-wordt-nooit-concurrentie-echte-wijnlanden.html